Alătură-te nouă!

Un proiect creat de gingerpen

Un proiect marca Gingerpen
Comenteaza
10 Sept

Frumoasa poveste a Hărții metroului Londonez

- Harta metroului

Cine nu știe harta metroului din Londra. Cea mai celebră hartă de metrou din lume. Este în acelaşi timp a thing of beauty, dar şi un intrument care te ajută să îţi găseşti drumul în complicata reţea de transport public din Londra. Un exemplu de referinţă pentru orice graphic designer. Iar povestea de cum a ajuns ea să arate aşa este atât de bine structurată pe modelul unui scenariu de film încât mă mir cum de nu a fost încă ecranizată.

 

- Cine e Harry Beck

Eroul nostru este Harry Beck. Nu un graphic-designer, ci un desenator tehnic care lucra în departamentul de inginerie electrică al metroului londonez. Acolo se ocupa cu desenatul diverselor scheme electrice. În 1931, în timpul liber, se apucă să folosească principiile unei scheme electrice la desenarea unei hărţi a metrolui londonez. Foloseşte un design topologic simplificat în loc de o hartă corectă georgrafic. Foloseşte doar unghiuri de 45 şi 90 de grade. Spaţiază egal staţiile între ele şi utilizează culori diferite pentru ficare linie.

 

- Luptă ca să fie promovată

După ce termină harta i-o trimite şefului său, dar departamentul de relații cu publicul îl respinge. Nu se lasă descumpănit şi tot încearcă. Până la urmă, după insistenţele sale, în 1932 se tipăresc 500 leaflet-uri cu harta lui, care sunt împărţite în câteva staţii. Au un succes imediat.

 

- Succes – face și altele

Anul următor harta lui devine harta oficială a metroului londonez. Harrt Beck, deşi este plătit cu sume ridicol de mici comparativ cu influenţa pe care o au hărţile lui, redesenează harta în medie cam de două ori pe an, pentru a încorpora permanentele schimbări şi lărgiri ale reţelei. Eforturile lui devin cu atât mai importante în timpul celui De-al II-lea Război Mondial, când Londra este bombardată şi metroul devine loc de adăpost. În timpul liber desenează harţi şi pentru alte sisteme de metrou, cum ar fi cel din Paris, dar cel din Londra este singurul care a adoptat oficial hărţile desenate de mâna lui.

 

- Ăla nașpa îl oprește

În 1960 Harry Beck vede, spre surprinderea lui, că hărţile i-au fost înlocuite cu unele pe acelaşi model, dar desenate de altcineva. Autoritatea Londoneză de Trasport renunţase la serviciile lui fără să-l anunţe. De vină era şeful departemntului de relaţii cu publicul, Harold Hutchison, cu care se certase în legătură cu modul în care urmau să fie reprezentate noile staţii .

 

- El continuă să o deseneze, deși nimeni nu-l bagă în seamă

Tot resul vieţii Beck a continuat să deseneze câte două hărţi pe an şi să le trimită Autorităţii de Transport, deşi acestea nu au fost niciodată folosite şi nu a mai primit niciun fel de răspuns sau recunoştere de la ei.

 

- Moare :(

Harry Beck moare în data de 18 septembrie 1974, la vârsta de 72 de ani, în semi-anonimat, în casa lui din suburbia londoneză, unde își trăise toată viaţa.

 

- Recunoaștere post-mortem

În anii `90 Autoritatea Londoneză a recunoscut nedreptatea ce i s-a făcut lui Beck. Harta lui este celebrată ca o legendă a graphic design-ului britanic şi este unul dintre cele mai uşor recognoscibile design-uri din lume. Pe fiecare hartă a London Undergroung care iese acum din tipar scrie `This diagram is an evolution of the original design conceived in 1931 by Harry Beck`.