Alătură-te nouă!

Un proiect creat de gingerpen

Un proiect marca Gingerpen
Comenteaza
29 Iun

Publicitatea și copiii

Este bine cunoscut faptul că trăim într-o lume în care majoritatea consideră viața o oportunitate de a consuma cât mai mult, în limitele bugetelor proprii care tind să își mărească importanța în detrimentul sănătății.

Tehnicile de cercetare, analizare, producție și răspândire a mesajelor comerciale întrec limita etică a dorințelor oamenilor de marketing și publicitate. Nu consider că este corect ca studiile făcute pe diverși copii să le folosească marilor companii -  împreună cu teoriile de persuasiune, manipulare, vânzare - în comercializarea vieții subiecților pentru a-i face consumatori pe viață, mai precis, pentru a scoate profit în urma alegerilor induse de inițial de companii.

În același timp sunt total împotriva modelelor sociale care populează piața și care dictează ceea ce e bine să faci/consumi, influență care s-a declarat negativă în viața tinerilor. Aici putem lua ca exemplu efectele negative ale publicității: crearea nevoilor, îndrumarea spre consum, boli fizice, psihice și sociale.

    In România post-comunistă, invadarea spațiului public și domestic a fost ca o binecuvântare pentru toți investitorii care își doreau dezvoltarea afacerii pe un pamânt nou, însetat după orice produs care se putea obține. Adevărata explozie de informație care a afectat generațiile copiilor a început mai târziu față de multe alte state, o data cu ieftinirea calculatoarelor și cu apariția internetului în majoritatea caselor. De atunci putem observa cum cei care nu au avut șansa de a parcurge o educație îndreptată spre cunoștere, curiozitate și dezvoltare personală, au ajuns ținta companiilor care intrau încet, dar bine, într-o conștiință comună slab dezvoltată.

De câțiva ani suntem martorii unei înstrăinări față de jocurile copilăriei și a poveștilor pe care generația mea înca le-a mai prins. Mai precis, în loc să stăm cu tableta în mână, stăteam cu piciorul în șotron. Nu spun că aceste obiceiuri au dispărut, ci sunt promovate alte obiceiuri care promit o dezvoltare mai bună a copiilor. Aici este introducerea în lumea consumeristă care nu este numai „a celor mari”.

    Global, modurile de cercetare par a fi unele șirete și barbare, prin care copiii sunt analizați în orice moment din viața lor fără ca uneori să își dea seama. Prima oară când am citit în cartea lui Juliet Schor - Born to Buy, despre conferințele anuale de cercetare a pieței m-a cutremurat un titlu de prezentare „Seeing the World Through Kids' Eyes: An Intimate Peek Into the Minds and Hearts of Kids”. Aceaste metode inteligente și agresive au condus dezvoltarea mediului comercial spre metode de promovare din ce în ce mai directe și aproape de copii, prin 360° marketing.

    Extinderea brandurilor a dus, în particular, la printarea caracterelor din desene animate pe cutiile de iaurt (Danone - utilizator de organisme modificate genetic) de pe orice frigider din supermarket. Cu cât brandul este mai mare, cu atât puterea de cumpărare de spațiu este mai mare, așadar diversitatea culturală este foarte greu de realizat. Modelele celor mici nu mai sunt descoperite prin povești de la bunici, ci impuse de popularizarea rafturilor.

Consider că subiecte ca invadarea publicității și a efectelor ei negative în viața copiilor, modurile agresive de cercetare, înconjurarea din toate direcțiile a comercializării, distrugerea copilăriei și extinderea brandurilor sunt subiecte delicate și importante care necesită reanalizarea vulnerabilității copiilor care nu au discernământul format, iar ar căror părinți nu sunt informați despre modul în care stadiul de formare personală și relațională poate fi bruiat de noile obiective de marketing ale companiilor.

Pentru o dezvoltare mai apropiată de vremurile în care conta mai mult sufletul decât noua poză de profil, aș opta în favoarea metodelor alternative de educare precum Waldorf - care susține și implică trei componente importante ale ființei umane: gândirea, simțirea și voința - experiența proprie mă face să fiu uimită de ce importanță a avut acest mod de interacționare cu educatoarele, colegii și cu întregul sistem. De asemenea, și Universitatea Alternativă CROS este o alegere bună pentru dezvoltarea autonomă a capacității de învățare. În principiu, curiozitatea care te face să vâslești împotriva curentului majorității.

Este nevoie de o reglementare adusă nu numai codurilor de practică publicitară, ci și în conștiința care de abia se trezește din beția consumerismului de după ‘89, fapt care ar pune rotițele minții în mișcare pentru a vedea că viața nu este numai un proces ciclic, de work-and-spend, ci mai degrabă love-and-think.